17 March 2015

Mladi talenti: Nemanja Guzijan

Nemanja Guzijan, dvadesetdvogodišnji mladić moćnog glasa, poreklom iz Apatina, za svoje godine može da se pohvali mnogim stvarima koje su vezane za njegovu profesiju - pevanje narodno-izvorne pesme. Iza sebe ima dva solistička koncerta, i jedan koncert grupe koji je ujedno bio i njegov diplomski koncert povodom završavanja škole za tradicionalno pevanje Bojane Nikolić.

Na samom početku razgovora za blog "Kulturna Srbija" otkriva koliko je dugo etno muzika prisutna u njegovom životu i kako je zavoleo istu: "Pre tačno 15 godina, mama i tata su me upisali na folklor. Tako je sve počelo. Iako sam bio dete sa dve leve noge i antitalenat za igranje, moja ljubav prema tome je bila velika i nisam odustao. Kako su godine prolazile ja sam se razvijao u dobrog igrača. Na sredini te moje "folkloraške karijere" rodila se ogromna ljubav za narodno-izvornom pesmom. Tu sam prvi put zapevao jednu pesmu iz koreografije i potpuno se zaljubio u te čarobne zvuke narodne pesme. Vreme je prolazilo a ja sam sve više pevao, čitao, školovao i istraživao o izvornoj muzici. A danas iza sebe imam šest godina rada i truda, pevačku grupu,ogranak škole za tradicionalno pevanje, dva solistička koncerta, koncert grupe i par stotina nastupa, mnoga priznanja, zahvalnice i mnogo toga."

Sa svojih osamnaest godina održao je prvi solistički koncert u rodnom Apatinu, koji je nosio naziv "U susret Vaskrsu". Dve godine kasnije usledio je i drugi solistički koncert pod nazivom "Pod bregom se jela razgranjala". O svojim utiscima sa koncerata a i o planovima za četvrti po redu koncert, Nemanja kaže: "Kao što sam spomenuo dva solistička koncerta i jedan koncert pevačke grupe ujedno i moj diplomski koncert za završavanje škole za tradicionalno pevanje Bojane Nikolić. Zadovoljan sam sa sva tri. Prvenstveno jer se naša izvorna, etno narodna tradicionalna muzika jako slabo ceni u odnosu na koliko vredi, a ja sam skupio hrabrost i upustio se u njene vode. Sada kada sednem i uključim svoj prvi koncert, mnogo toga bih promenio, ali ponosim se jer sam bio mlad i imao sam hrabrost da tako nešto uradim u maloj sredini gde ljudi nisu fascinirani takvom vrstom muzike. Imao sam svoju ideju, pesme, goste, muzicare. Sve sam to skupio i napravio koncert. Prvenac se ne zaboravlja. Koncert "Pod bregom" je bio mnogo ozbiljniji, jače medijski ispraćen, bolje posećen, organizovan i već tada se čuje napredak u mom pevanju. Treći po redu koncert pevačke grupe "Neven" ujedno i moj diplomski, bio je baziran iskljucivo na lepoti izvorne pesme. Koncert je bio bez muzičke pratnje i publika je imala priliku da u 90 minuta oseti blago naše zemlje i uživa u autentičnom, što manje izmenjenom zvuku. Tada sam bio završio skolu a svoje znanje preneo na članove grupe i zajedničkim snagama smo tada na scenu izneli prelepe nesvakidašnje zvukove posebnih stilova kao što su rozgalice, groktalice, pevanje na glas. Krajem leta, otprilike septembar, sprema se četvrti po redu koncert sa gostima koji su na vrhu ovog muzičkog žanra. Očekujte još više izvora, moći i lepote - pravi mali spektakl."

Za svoje uzore na samom početku kada je počeo da sluša etno muziku izdvojio je Biljanu Krstić, Vasilisu i Slobodana Trkulju. Redovno prati dešavanja na etno sceni u našoj zemlji, i da mu je veoma žao što je prava retkost čuti pravu izvoru pesmu. "Kada sam počeo da slušam etno muziku, u početku su mi uzori bili Biljana Krstić, Vasilisa, Slobodan Trkulja. I dan danas ja te ljude mnogo poštujem i slušam muziku koju oni prave, ali sada sam otkrio, da je ustvari moja najveća ljubav izvorna muzika. To je netaknuta pesma koja se prenosi sa kolena na koleno, muzički ne promenjena, baš kao takva ima posebnu težinu, blago i emociju. Naravno da pratim etno scenu,i upoznat sam sa većinom pevačkih grupa i solo izvođača. Na današnjoj etno sceni možemo da čujemo obrade naših narodnih pesama, znači etno-pop-džez mešavina. Retkost je da se negde čuje prava izvorna pesma, nažalost. Zato ja ovim putem poručujem ljudima koji slušaju muziku da trebaju samo malo da zavire i poslušaju nase izvorne pesme i sigurno će im se dopasti,i ljudima koji narodu serviraju pesmu da mnogo više (ako već mora da se promeni) ubacuju segmenata naše izvorne pesme i da što manje aranžiraju, jer vam to dođe kao da turpijate izbrušeni dijamant."


Duge četiri godine bio je vokal benda "Etnika" koji je kako Nemanja kaže bio spoj nespojivog, budući da su na svom repertoaru imali obrade pop i etno pesama u rok/metal fazonu: "Mnogo lepa sećanja, druženja i svirke me vežu za moj bend "Etnika" koji nažalost više ne postoji. U bendu smo bili svi veoma različiti,od naših profesija do muzike. Imali smo bubnjarku koja je radila u Subotici kao stomatološki tehničar, gitaristu koji studira teologiju u Beogradu, klavijaturiskinju koja je učenica muzičke škole - pijanista i veliki ljubitelj klasike, basistu koji je zagrižen "hard korovac" (HC-hard core) i mene za vokala koji je isključivo pevao izvornu muziku. Svi smo bili spoj nespojivog. Kao takvi, napravili smo i takav bend, i sa svojim stilom, odabirom pesama i posebnošću, ostavljali neverovatan utisak na publiku. Nažalost, nismo mogli da postignemo zbog svojih obaveza da imamo probe, a što je još gore nikako nismo mogli da se okupimo, i tako smo se vremenom raspali. Ko zna, možda opet jednog dana zablistamo u studiju gde smo obično imali probe...Kao nekada."

Uskoro startuje i druga po redu sezona "X faktora" a u njoj ćemo moći da gledamo i ovog talentovanog mladića. U ovom popularnom takmićenju Nemanja je prošao kroz dva kruga, dobio svog mentora i potom napustio takmičenje: "Videvši reklamu na televiziji, odlučio sam da se prijavim za "X faktor" i pokušam da ljudima (naročito mladim) pokazem da možeš da budeš svoj, da možeš privatno da slušaš šta želiš, izgledaš kako želis, imaš svoj stav a pritom na sceni budeš nešto sasvim drugo. Na audiciji sam pevao pesme od Slobodana Trkulje. U prvom krugu pesmu "Voda", a u drugom "Nebo", što ćete imati priliku da čujete kada emisija krene sa emitovanjem (tačnije 22 marta u 21h na Prvoj tv). Na sam žiri, produkciju i publiku sam ostavio neverovatan utisak, pozitivan naravno. Smatraju me za čudaka, da spajam nespojivo ali im se to mnogo dopada, tako su odlučili, da sem pevačkog predstavljanja o meni snime malu reportazu mog života, stila i "egzotičnosti" kako oni to vole da kažu. Ušao sam u krug gde se dobijaju mentori. U mojoj grupi je bilo nas 14 od kojih je samo 6 prošlo. Zadovoljan sam nastupom, komentarima žirija, reakcijom publike ali to što oni traže ipak nisam ja, i nije "Made in Serbia" ali ovaj show mi je pomogao da ostvarim neke kontakte i otvorim nove puteve u mojoj karijeri. Na mene je najveći utisak ostavilo oduševljenje Massima (člana žirija) i beskrajno poštovanje pravih umetničkih kvaliteta sa njegove strane. Lično smo se upoznali, na njegovo insistiranje razmenili brojeve i dogovarali o daljnoj saradnji van "X faktora". Sve u svemu, predivno iskustvo."

Uskoro se bliži prvi vidovdanski festival "Glas anđela" koji je posvećen tragično nastradaloj Tijani Jurić. Festival će trajati dva dana (27. - 28. jun). Prvog dana predviđeno je takmičenje dece do 16 godina, članova kulturno-umetničkih društava u izvođenju etno pesama. Nemanja će tu biti glavni član žirija. O svojim očekivanjima Nemanja kaže sledeće: "Za početak želim da se zahvalim KUD-u "Vidovdansko kolo" na ovakvom prelepom projektu i divnoj ideji koja je osnovana, nažalost na tragediji. Rećiću nešto malo više o festivalu. Trajanje je dva dana. Petak 27. jun je predviđen za takmičenje dece do 16 godina u etno pevanju uz pratnju orkestra "Spomenar" iz Sombora. U revijalnom delu nastupiće Jelena Tomašević. Pored nje biće tu i ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović, glumac Branislav Lečić i još mnogi koji će doći da podrže ovaj festival. Drugog dana, subota 28. jun biće održan koncert folklornih ansambala dece i omladine, članova kulturno-umetničkih društava, po pozivu organizatora. Što se tiče žirija koji će u petak da ocenjuje pevanje, mogu sa ponosom da predstavim Bojanu Nikolić, magistra etnomuzikologije, moju profesoricu pevanja, sada veoma dobrog druga, i moju dragu koleginicu Anitu Krempatić, etnomuzikologa ,koji će pored mene, kao glavnog člana  žirija, to veče ocenjivati predivnu decu, možda buduće jake pevače koje vole našu pesmu i tradiciju. Velika mi je čast i zadovoljstvo što ću da učestvujem na festivalu, a pre samog festivala na audicijama na kojima će da se pojavi više stotina dece koji neguju našu pesmu. To je za nas ljubitelje takve vrste muzike veliki događaj i verujem da će nam biti teško odabrati najbolje koji će se predstaviti na samom festivalu. Mogu samo da vam kažem da jedva čekam da to sve počne, da uživam u predivnim dečijim glasovima, koji čuvaju naše blago!"

No comments:

Post a Comment